Priprema za intervju
Vjerojatno je većini ljudi, koji su ikada sudjelovali u određenoj selekciji, poznat osjećaj stresa i nervoze prije intervjua. Imajući na umu da je intervju procjena osobina i kompetencija kandidata, sasvim je razumljivo da kandidati osjećaju određenu dozu neizvjesnosti i nervoze jer ipak, žele se predstaviti na što bolji način i pokazati najbolju verziju sebe.
Ponekad je riječ o online razgovoru (putem videopoziva) pa je i razina stresa nešto niža jer ipak se osoba (kandidat) nalazi u vlastitom poznatom okruženju i nema toliki doživljaj nove i evaluativne situacije. Kod intervjua uživo procjenjivački aspekt situacije se puno više osjeti te je i razina stresa veća.
Intervju uživo je možda bolja verzija intervjua jer uključuje mnogo više aspekata koje intervjuer može pratiti te dobiti širu sliku o kandidatu (neverbalna komunikacija, ponašanje, stil, itd.), a i kandidat se može puno realnije i osobnije predstaviti. No, bez obzira na to što je online intervju većini kandidata olakšavajuća okolnost, ipak bi se i za njega trebalo pripremiti i shvatiti ga ozbiljno.
Slijedi nekoliko savjeta kako si olakšati odlazak na intervju uživo ili pak sudjelovanje na online razgovoru za posao.
1. Pročitati oglas na koji ste se prijavili. Najvažnije od svega je pročitati zahtjeve radnog mjesta na koje ste se prijavili. To vam može reći i koja stručna pitanja bi vam poslodavac mogao postaviti prilikom intervjua te što vi očekujete od zahtjeva radnog mjesta. Također, pored jasnog opisa posla u oglasu, ne treba postavljati pitanja poput “Što bi uključivao moj posao?” ili “Što bih radio na tom radnom mjestu?” jer odgovore na ta pitanja možete naći u opisu posla. Eventualno možete zamoliti za pojašnjenje određenog opisa ili dijela opisa koji nije konkretno ili jasno napisan. Svakako bi se trebalo malo prisjetiti određenih stručnih znanja koja se traže kao zahtjevi u oglasu, ukoliko ste ih zanemarili ili zaboravili tijekom nekog vremena.
2. Pročitati nešto o firmi u koju idete na intervju. Iako nema potrebe za prevelikim “štreberskim” učenjem o firmi prije intervjua, lijepo je da kandidat zna npr. čime se firma bavi, gdje se nalazi, gdje joj je sjedište i sl. To su osnovni podaci koje kandidat spontano može spomenuti u određenom kontekstu tijekom razgovora ili kao odgovor na pitanje je li istraživao o tvrtki.
3. Paziti na odijevanje. Neke firme i neka zanimanja imaju određeni dress code (odijelo, uniforme ili pak odjevne predmete s logom firme) dok s druge strane za neka zanimanja dress code ne postoji. Ipak, dolazak na intervju je verzija poslovnog sastanka te svakako zahtijeva pristojno odijevanje. Svakako je neprimjereno doći u poderanim hlačama, kratkoj suknji ili haljini, majici s dubokim dekolteom ili otvorenim ramenima. Business casual je za većinu intervjua najbolja verzija odijevanja upravo jer djeluje pristojno, a opet ležerno. Za neke pozicije gdje se traži strogo poslovno odijevanje (odijelo, kravata i sl.), to bi kao takvo trebalo biti navedeno i spomenuto kao obavezno, pri pozivu na intervju od strane poslodavca.
4. Pripremite se na određena pitanja. Na dosta mjesta na internetu se mogu naći primjeri pitanja za intervju. To su uglavnom šablonska pitanja i odgovori koje poslodavci jednako predvidljivo pitaju, a kandidati jednako predvidljivo odgovaraju. Pitanja poput navođenja vlastitih dobrih i loših strana, pitanje poput toga što je najvažnije za tog kandidata na radnom mjestu ukoliko dođe, pitanje gdje se kandidat vidi za nekoliko godina i sl. Nije da su to nužno loša pitanja i nije da kandidat ne treba malo razmisliti o njima prije intervjua, no odgovori na ta pitanja moraju biti malo osobniji i iskreniji, a ne naučeni onakvi kakve nudi internet i određeni savjetnici. Npr. najčešći odgovor kod navođenja loših karakteristika je perfekcionizam. Time kandidat pokuša sebe blago pohvaliti i reći kako je beskrajno savjestan pa to ponekad može biti i presavjesno. Jako loš odgovor. Svatko bi za sebe trebao znati što mu je određena “mana” u funkcioniranju na poslu te bi to trebao reći, ukoliko poslodavac pita, ali i svakako naglasiti da na tome može poraditi. Npr. netko je možda sramežljiv, ali to zna jako dobro prekriti i trudi se npr. preuzeti što više sastanaka s klijentima kako bi se oslobodio te svoje barijere u poslu.
5. Komunikacija. Važno je znati lijepo se izražavati koristeći standardizirani hrvatski jezik. Na neka pitanja poslodavca je potrebno odgovoriti elaborirano kroz par rečenica, na neka pitanja je dovoljan kratak odgovor. U svakom slučaju nemojte ostaviti dojam da vam je teško komunicirati, ali opet pazite da ne pričate previše. Radije da poslodavac postavi potpitanje. Također ukoliko niste sigurni jeste dobro razumjeli pitanje, zamolite da vam se ponovi.
6. Budite realni. Iako vam se u tom trenutku čini kao da je najbitnije na svijetu ostaviti dobar dojam na tom intervjuu ili pak da je to najbolji posao za vas, i da ga morate dobiti… to je ipak samo jedan intervju. 🙂 Nemojte se lažno predstavljati u smislu da znate stvari koje zapravo ne znate niti npr. govoriti da ćete ići na neku edukaciju, a već sada znate da nećete. Nemojte pokušavati ostaviti dojam pričljive i izuzetno društvene osobe ako u stvarnosti volite raditi samostalno i imati svoj mir na poslu bez puno priče s timom ili suprotno, nemojte govoriti da ne volite pričati dok radite ako uživate u kratkim “small talk” razgovorima sa svojim kolegama te ustvari ne podnosite strogo poslovnu atmosferu tijekom cijelog dana. Što se realnije prezentirate, to ćete biti zadovoljniji na tom poslu i očekivanja od vas će biti sukladno tomu. A ako vas ne odaberu, možda to ionako nije okruženje kakvom pripadate.
Ukratko, važno je biti svoj te pristojno i s poštovanjem pristupiti razgovoru.