Koje su “ne-tehničke” vještine ključne za rad od doma?
Kada govorimo o vještinama za uspješno obavljanje nekog posla, uglavnom pomislimo na praktična i teoretska znanja odnosno vještine stečene učenjem, praksom i iskustvom koje nam omogućavaju da ispravno obavljamo posao ili pak budemo stručnjaci u određenom području.
Možda radite kao predan blagajnik ili kao spretan radnik na nekom stroju, možda jako dobro poznajete financijske izvještaje ili se spremate pronaći posao kao inženjer elektrotehnike. Svaka od ovih profesija zahtjeva određenu svojstvenu teoriju i praksu no postoje određene vještine koje su potrebne svim profesijama i koje pomažu da budemo uspješni u pronalasku i zadržavanju poslovnih prilika, napredovanju, ali i da ostvarimo dobar odnos s kolegama i novim ljudima te dobro obavljamo posao.
Te vještine nazivaju se softskills odnosno meke vještine, a neke od njih su: komunikacija, timski rad, rješavanje problema, upravljanje vremenom, kritičko razmišljanje, donošenje odluka, upravljanje stresom, organiziranost, kreativnost, upravljanje konfliktima, otvorenost kritici, itd.
Izdvojiti ćemo tri koje su izuzetno potrebne u trenutnoj situaciji kada nam je kontakt s kolegama na koji smo navikli ograničen i kada je potrebno prilagoditi posao na neki novi način.
- Komunikacijske vještine
Bez obzira koji posao radili, malo je vjerojatno da ćete biti dobri u tome i da ćete zadržati taj posao ukoliko vam nije dobra komunikacija s ljudima s kojima surađujete. Bez obzira jeste li u direktnoj komunikaciji s mušterijama/klijentima ili komunicirate samo s kolegama i šefom, ljubazna i otvorena komunikacija uvijek se visoko vrednuje. Rijetke su firme koje žele zatvorene, hladne i nekomunikativne zaposlenike jer zdrava komunikacija doprinosi ugodnijoj radnoj klimi, osjećaju pripadnosti toj organizaciji te će samim time doprinijeti i produktivnosti. U trenutnoj situaciji, radi pandemije, mnoge firme su prešle na rad od doma ili pak prilagodile radnu okolinu. Upravo sada, u tim okolnostima, naglasak na komunikaciji je još veći. Menadžer treba jasno iskomunicirati zadatke i zahtjeve posla, a članovi tima bi trebali međusobno porazgovarati o novim zadacima i potrebama kako bi našli najbolje i najučinkovitije rješenje, menadžer bi trebao biti otvoren i za nove prijedloge te pojasniti zašto ih prihvaća ili odbija. Korištenje raznih komunikacijskih kanala, čak i u ovakvim uvjetima, mogu pomoći kod osjećaja povezanosti s kolegama i suradnicima. Komunikacija je zaista moćan alat koji može povezati ljudi, ali ih i razdvojiti, bilo da je riječ o poslovnim prilikama ili o odnosu s članovima organizacije.
- Upravljanje vremenom
Rad od doma vjerojatno najviše zahtjeva dobro upravljanje vremenom. Situacija u kojoj smo okruženi kontekstom koji nije blizak radnoj atmosferi te imamo mnogo načina da odlutamo od posla ili pak da zaboravimo na radno vrijeme, može dovesti do toga da postanemo manje produktivni i puno umorniji nego inače. Stoga, važno je postaviti si određeno radno vrijeme, stvoriti raspored te rokove koje bismo trebali ispuniti. Takav način rada bit će fokusiraniji, i produktivniji, ali i ostavit će više vremena koje možemo iskoristiti u privatne svrhe. Zaposlenici koji ne znaju ispravno upravljati vremenom, vjerojatno će početi osjećati nezadovoljstvo poslom, ali i neće biti u korak s ostalim dijelom organizacije koji to čini bolje.
- Timski rad
Iako je timski rad jedan od ključnih softskill-ova, on postaje jako izazovan kada je riječ o radu od doma, fizički udaljenom timu i timu u novim, prilagođenim uvjetima. No ipak, s obzirom da tehnologija omogućava razgovore i video-pozive kad god to poželimo, to bi trebalo i iskoristiti te se prilagoditi novom načinu povezivanja. Trebali bi i dalje biti spremni pomoći jedni drugima, pokazati razumijevanje i brižnost jer fizička distanca ne znači i socijalnu distancu koja se može uspješno održati i preko raznih komunikacijskih kanala. Važno je pokazati međusobnu podršku, razgovarati ponekad i o stvarima koje nisu vezane samo za posao i/ili trenutnu situaciju. Opuštena i pozitivna atmosfera koju svaki zaposlenik može manje ili više potaknuti sigurno će stvoriti jači i efikasniji tim, a onda i uspješniji timski rad.